Tuesday, October 19, 2010

Pemakanan Saraf dan Otak

Pemakanan Saraf dan Otak.
Dibahagikan kepada Neurofilik dan Neurotoksik.
Neurofilik:
Kumpulan makanan yang diperlukan oleh otak untuk tenaga berfikir, pertumbuhan dan perkembangan minda, kesihatan dan pencegahan penyakit yang berkait dengan otak, fikiran dan perasaan. Contoh makanan kumpulan ini adalah:


ikan, kekacang, bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, kismis, tamar, susu dan makanan daripada susu, ayam, gula semulajadi, koko dan coklat, belalang, marjerin sayuran, minyak sayuran, beras warna coklat, roti mil penuh, ubi kentang dan keledek, daging tanpa lemak, madu lebah, makanan laut yang mengandungi iodin, minyak ikan, telur dan Examo-CKM 500.

Neurotoksik:
Kumpulan makanan yang tidak diperlukan oleh otak kerana boleh menjadi racun kepada otak, minda dan fikiran serta menimbulkan kerosakan pada otak, menjejaskan fungsi berfikir dan melemahkan ingatan dan mengganggu perasaan. Contoh makanan kumpulan ini adalah:
ais krim, air berklorin, cuka, asam dan jeruk, biji dan ulam pucuk gajus, biskut dan kek, buah pala, garam, gula, makanan junk, kopi dan teh, makanan alergi, makanan masak berminyak, rokok,

(Sumber: Pusat Perubatan Homeopati & Biokimia PDA)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...